Resor,  Upplevelser

Bilder från Österlen I

Hemkommen som jag är tillbringar jag en hel del tid vid datorn trots att det är rena sommarvädret utanför. Strålande solsken och värmen har kommit. Det är bilderna från resan som skall redigeras och skickas upp till molnet. Det tar sin tid men det intressant att se vilka bilder som blev lyckade. De flesta skulle jag säga men jag kan bara visa en bråkdel här på bloggen av de nästan 500 bilder jag tog med mina båda kameror. Inte heller att förglömma de bilder jag tog med mobilen så det blev mera än 500 bilder men så var jag på resa drygt en vecka.

Vi tittar på några bilder. (Klicka gärna på bilderna för att se dem i större format!)

Lamm på sten i Österlen

Lamm på sten i Österlen. Naturligtvis måste jag visa detta fina lamm från min kusins fårfarm som poserade snällt. Fåren var mycket sällskapliga och kom gärna till stängslet när jag gick förbi. De rent ut sagt sprang, inget sölande där inte!

Höns i Östergötland

Vi backar bandet något till torsdagen när vi åkte ned till Skåne. Då blev det besök hos en annan kusin en bit utanför Norrköping och där fanns också diverse djur, hundar, höns, kaniner och jag vet inte allt vad. Och plötsligt satt vi fyra kusiner runt kaffebordet. Kul att råkas på annat ställe än bara i Österbotten semestertid. Tuppen är som synes ståtlig men i bur.

Brösarps backar

Brösarps backar hade jag fått tips om från flera håll och visst var det fin natur åt alla håll. Verkligen ett varierande landskap! Det finns både norra och södra Brösarps backar, dessa är de södra.
Men att cykla här med en oväxlad mommo-cykel i backar och motlut betackar jag mig för. Så en dag fuskade jag och åkte runt med bil… eller egentligen två dagar.

Haväng

En bit från Brösarps backar kom jag till Haväng naturreservat vid havet. Härlig sandstrand och havet så långt ögat nådde. Ett verkligt fint utflyktsmål härliga sommardagar. Väster om åsen som går längs stranden blåste det friskt men nere vid strand och på östra sidan åsen var det nästan helt vindstilla.

Som synes, härlig sandstrand. Jag kan tänka att här finns mycket folk på sommaren. Kanske lite för tidigt att bada redan men det fanns de som hade picknick på områden med gräs.

Havängsdösen

Och som grädde på moset ute vid Haväng, en 5000 år gammal grav vid namn Havängsdösen. Under en kraftig storm på början av 1800-talet blåste sanden bort som dolt graven och blottade detta stenfundament. Där hittades skelett efter en människa och föremål som åtföljde den avlidna. Tänka sig 3000 år före Kristi födelse fanns här människor! Jag blev lite imponerad…

Hamnen i Vitemölle

Jag fortsatte söderut och besökte också några små kustsamhällen med hamnar och mysig bebyggelse. Detta var Vitemölla men Baskemölla, Vik och Kivik besöktes också helt kort. Och jo, i Kivik finns stora äppelodlingar.
På ett ställe fanns Frisören ”Taggiga Jungfrun”, hmm hur månne den klippningen fungerat?

Simrishamn

För att till sist hamna i Simrishamn innan jag styrde kosan västerut. En nätt liten stad… borde egentligen ägnas en hel dag och natt, minst.

Kaffestugan vid Alunbruket i Allerum

Verkligen tur att jag lyssnade på detta tips och besökte Kaffestugan vid Alunbruket i Andrarum. Skånsk byggnation av äldre datum, kafé där jag tog te och en god räksmörgås. En hel del folk på G, bland annat ett gäng äldre herrar på motorcyklar. Som tur var hade de gjort sina beställningar innan jag kom. Och alla gäster fick egen bordsduk vid serveringen.

Andrarum

Åh vilken fin stuga, granne med kaffestugan! Jag måste bara få visa den. Jag gillar verkligen dessa skånelängor av olika slag…

Bokskog i Österlen

Till sist en bild från en kortare cykeltur i närheten av kusins gård på Linderödsåsen, bokskogen på våren. Ljuset, grönskan, allt det lummiga, på vissa ställen var det som att köra bil genom en tunnel med grönska. Detta var en av huvudattraktionerna som jag såg mest fram emot. En sådan härlig natur och omväxlande landskap. Högsta höjder på Linderödsåsen är ca. 200 m så det gäller att ha ork i benen för den som cyklar uppåt.

Brösarps backar – hemsida

Linderödsåsen – Wikipedia

Haväng och Vitemölla strandbackar – hemsida

Havängdösen – Wikipedia

Simrishamn – Wikipedia

Kaffestugan vid Alunbruket – hemsida

2 kommentarer

• annepauline

Vilka fina bilder! Tänk att du tagit över 500 bilder på en vecka. Jag undrar om jag ens i hela mitt liv tagit 500 bilder.
    Undrar hur många bilder du tar under Urkult festivalen…ojoj… det måste ju vara en imponerande mängd.
    Lammet är verkligen fint, jag skulle nog stå i fårhagen och gulla med fåren dagarna i ända om jag hade dem.
    Tuppen ser ståtlig ut, han lär håller koll och reda på alla ”vimsiga” hönor.
    Graven Havängsdösen. Visst kan man bli stående och fundersam. Hur levdes livet där och då? Här finns en ek som påstås vara över 600 år gammal. Bara det får mig att stanna upp och börja fundera hur allt såg ut då.

Jag plockade årets första bukett liljekonvaljer igår. Det var snudd på med lite brutna ben som insats. Jag vet var det är soligt, liljekonvaljerna slår alltid ut i blom på de ställena minst en vecka innan på andra ställen. Liljekonvaljerna doftar så ljuvligt så man blir alldeles tagen.

• Per

Kul att du gillar bilderna! Många bilder blir det under de snart 20 år som jag haft digital kamera, vissa dubbletter eller snarlika motiv så alla är inte unika eller bra. Jag har taggat 12642 Urkultbilder på under de sju år jag besökt festivalen. Det borde bli 1800 bilder per festival i snitt.

Lammet blev en av de bättre bilderna från resan.
      Graven borde vara från den tid som kallas hedenhös och folk som byggde dessa gravar var de första som idkade någon form av jordbruk och livet var förmodligen ganska enkelt. Jag brukar fundera på hur deras sång och musik lät.

Åh liljekonvaljer, de finaste bland blommor. Här brukar de komma först vid midsommar och som barn plockade vi buketter och sålde i byn. Syrén har också härlig doft och jag träffade på en syrenbuske som var alldeles överdådig med blom. Den fanns redan 70-talet och jag passerade den på väg till och från jobbet. Jag tror knappast den är så gammal som din ek men den doftar gott!