Resor,  Upplevelser

Resten av Umefolk

Om det var ganska lite folk i fredags på färjan när vi for över var det mera i söndags på returresan. Jag skulle tro att 90 procent av passagerarna var män på väg tillbaka efter att ha besökt första VM-rallyt i Umeå. Tror jag. Jag är inte så insatt i rally och de olika tävlingarna och ännu mindre historiska händelser. Först på söndag fick jag veta att en finländare, Kalle Rovanperä, vann rallyt. Så lite visste jag. Det är bara att gratulera! På söndagen när jag stod och väntade på transferbussen till Holmsund kom rallybilarna körande genom stan på väg till prisutdelningen vid älven så förmodligen fick jag en skymt av vinnarbilen.

Rallyt i Umeå kommer att fortsätta åtminstone två år till och det kommer att ha betydelse för planeringen av Umefolk. Inom Umefolk är man medveten om detta och det måste rimligen betyda att arrangemangen inte krockar nästa år vilket är helt nödvändigt eftersom hotellkapaciteten inte räcker till. Jag är helt säker på att en hel del mera långväga besökare till folkmusikfestivalen stannade hemma i år på grund av brist på hotellrum.

Jag besökte festivalen fyra gånger, inte fem som jag hade biljett till. Först Hensjo med Jonas Knutsson & Liliana Zavala på fredagskvällen och sedan på lördagen stod Elin Jonsson med sin fiol och loopmaskin först på Iduns stora scen. Jag gillar hennes musik samt hennes glada och ödmjuka sinne. Hennes musik är till för sena sommarkvällar när daggen lägger sig och de sista solstrålarna försvinner i väster. Att bara sitta på villaverandan och se ut över fjärden när skymningen sänker sig medan jag lyssnar till hennes album ”Drömmaren”, drömmer jag mig bort. Det gjorde jag i somras, det kommer jag att göra i sommar.

Klockan 18 spelade Frida Johansson, kompositör och musiker, tillsammans med tre andra duktiga musiker av vilka Sunniva Abelli på nyckelharpa är mig mest bekant sedan tidigare. En riktigt fin musikstund, kanske den bästa på hela Umefolk 2022. Lyssnar gärna på hennes musik på Spotify!

Hon fick glada tillrop av en liten tös som satt snett bakom mig i salongen. Jag gissar att det var Fridas dotter. Efter varje låt kom applåden men tösen hann sekunden före med sitt klara och tydliga rop ”Heja mamma!”. Säkert fint att få denna uppskattning för vem är bättre än mamma!

Sista akten jag lyssnade på var Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelye. Mycket takt, känsla och sång på språket yiddish, ett germanskt språk som talas av omkring 800 000 judar i hela världen. Jag tyckte mig höra släktskap med tyskan.

Jag hade också biljett till Lena Jonssons Trio klockan elva men där kroknade jag trots att jag hade biljett. Jag blev helt enkelt trött att gå fram och tillbaka hotellet som låg cirka en halv kilometer bort. Synd att det blev så. Hade jag bott på mitt vanliga hotell Comfort Winn tvärsöver gatan hade det inte varit något problem. Av någon anledning så tycker jag att det är jobbigare att gå i städer än på landsbygden eller i större parker. Förmodligen hårdare underlag.

På söndagen hade jag tre och en halv timme att slå ihjäl och då tog jag en promenad längs älvens norra sida till den relativt nya Lundabron som sträcker sig över älven till Bölesholmarna och södra älvstranden med retur till Gamla bron. En riktigt bra stäckning för den som är på besök i staden och behöver en motionsrunda. En 6–7 kilometer med start inne i centrum. Så vandring och musik har jag sysslat med senaste veckoslut.

Just nu har jag inget mera planerat i kalendern den närmaste tiden. Roligt i alla fall att få komma ut och lufta sig lite grann. Och färjan gick som på den gamla goda tiden, ingen extra kontroll i hamnarna och inget letade efter vaccinationsbevis.

Har du några spännande planer denna vår? Trots oron och krig i Europa så måste man ändå se framåt och tro på något bättre!

YMCY Umeå

Här bodde jag, på YMCA nära järnvägsstationen. Det ser kanske inte så märkvärdigt ut på utsidan men rent och snyggt, frukosten helt ok och trevlig personal som höll mitt bagage under uppsikt medan jag gick promenaden på söndagen. Dusch i korridoren men bara en meter bort från min dörr.

Elin Jonsson

Här Elin Jonson med sitt soloframträdande, riksspelman från Strömsund men boende i Umeå. Hon spelade flera fioler med sin fiol, den tekniken, den tekniken, men bra lät det!

Jonas Knutsson & Liliana Zavala

Jonas Knutsson & Liliana Zavala med delar av storbandet från fredagskvällen uppträdde också på Rådhustorget där det fanns tält, försäljning, scen och ätbart för den hungriga. Själva storbandet hade nog inte fått plats där, kan jag lova. Allt för att rallypubliken skulle trivas. Oj, höll på att glömma snöborgen för de yngre. Fröjd och gamman när Umeå bjuder storpubliken.

Renar i Umeå

Alltid när det är något stort på gång i Umeå skall det också visas renar. Den ena hade tappat halva hornbeklädnaden.

Frida Johansson med band

Vilken härlig scendekor (flera olika) Frida Johansson med musikanter hade under sitt framträdande! Och musiken, så bra! Även Frida Johansson uppträdde på Rådhustorget, på söndag.